Automatiseren…

Automatiseren kost tijd, tijd en herhaling, doen, doen en blijven doen… Herinner je je eerste autorijles nog? Best wel zenuwachtig stap je achter het stuur, al die knopjes en pedalen en dan moet je ook nog constant naar links en rechts kijken en tegelijkertijd sturen en aan de verkeersregels denken… Hoe verzinnen ze het! Opgelucht was je toen je het rijbewijs op zak had, nu kon je rijden…. dacht je…

 

Je wist de regels en de juiste handelingen maar er gingen nog heel wat praktijkuurtjes overheen voordat je het daadwerkelijk geautomatiseerdrijbewijs had! Weet je nog?

Of misschien wat recenter (althans voor mij), het computer gebruik. Het ene moment leggen ze je iets uit, je snapt het (denk je), je kunt het toepassen met het document waar je op dat moment mee bezig bent… En dan twee dagen later… ‘Hoe deed ik dat ook al weer….’

Alleen die handelingen die je regelmatig en direct gebruikt automatiseer je en weet je nog. Alles wat je één, twee keer hoort en vervolgens weinig mee doet, verdwijnt…

 

Wil je praktischer voorbeelden? Wat dacht je van schaatsen? De meeste volwassenen hebben het ooit wel geleerd maar de winters worden zachter en natuurijs hebben we helaas minder. Dus tenzij je naar de ijsbanen gaat en het bewust regelmatig blijft doen verdwijnt de souplesse.  En hoe snel gaat je conditie achteruit als je een paar weken niet naar de sportschool gaat…

 

En dan verwachten we van kinderen dat ze alles onthouden, kunnen en doen nadat het één keer is uitgelegd… ”maar dat weet je toch al?”. Nee! Die tafels hebben ze geleerd, het tafeldiploma gehaald, maar als je er niet regelmatig mee bezig blijft, verdwijnt het!

 

Herhalen, herhalen, herhalen…. Dat is de enige manier om te automatiseren. Denk aan je eigen rijbewijs. En het is aan ons, volwassenen om hier steeds weer iets nieuws van te maken. Blijf de kinderen uitdagen en vooral, leg ze uit waarom ze iets moeten leren. En dan niet alleen “dat is goed voor later” want dat is wel een heel erg ver-van-hun-bed-show… Zoek hun interesse, hun toekomstbeeld, zoek samen naar iets wat kan motiveren en leg aan de hand daarvan uit waarom bepaalde vaardigheden belangrijk zijn.

 

Kinderen moeten zoveel leren in een paar jaar tijd, volwassenen zijn luie wezens in vergelijking met hen. Maar wij zijn wel hun coach, hun trainer… en iedereen weet als je goed genoeg wilt worden om in het eerste te spelen, moet je oefenen en oefenen totdat je bepaalde vaardigheden automatisch gewoon weet/kan….

 

Maar leer ze ook dat dat een goed team niet alleen bestaat uit een topscoorder, maar ook de verdediging, samenspel, de trainer en zelfs de supporter is van belang…. We hoeven niet allemaal in het eerste te spelen, zolang we er maar plezier in hebben en datgene doen dat bij ons past.

 

Nieuwsarchief