Een prima aanpak die in geen boek beschreven staat.

oplossing voor rekenproblemenNa het taaltraject zijn we verder gegaan met het rekentraject. De cijfers op het papier duizelden voor mijn ogen. Er doemde een berg op en weer dat gevoel, dit kan ik niet, ik ben dom. Ik vermoed dat Els mij na het intensieve taaltraject al had leren kennen en mogelijk wist wat ik dacht. We begonnen met de tafels: “J. kun je tot 10 tellen, oké dan valt de tafel van 1 al af. Kun je van 10, 20 en zo tot 100 tellen, oké dan valt de tafel van tien ook af”. Zo konden we ook alle 5 x .. wegstrepen en alle 1 x .. en  alle 10 x . Els streepte alles door wat ik al kende zodat er niet zoveel meer overbleef om nog wel te leren. De berg die ik gecreëerd had brak Els langzaam af en zo kreeg ik mijn moed terug om aan het rekentraject te beginnen. Met het rekenen van sommen ging het al net zo. “Staar je niet blind op de som maar speel ermee, net als met de letters”. Ik leerde van Els dat ik al blokkeerde bij het woord rekenen. In mijn hoofd was geprent, dat kun jij niet. Els leerde mij op mezelf te vertrouwen en niet in de angst te schieten waardoor ik blokkeerde.

Dank zij de rust van Els, haar uitleg en vertrouwen heb ik buiten reken- en taalvaardigheden ook een stuk zelfvertrouwen gekregen. Een prima aanpak die in geen boek beschreven staat.

 J.W.

 

Ervaringsverhalen