Zo werk ik….
Leerproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben. Een vaag, ontevreden gevoel bij de vaak ‘verborgen’ problemen… Iets klopt er niet, er komt niet uit wat er in zit… School kan dan soms geen uitkomst bieden, ze zijn gebonden aan allerlei voorschriften en wettelijke bepalingen. En die drempel is er bij mij niet. Een intake kan gedaan worden zonder doorverwijzing van school of een huisarts. 
- Intake: kennismaken – informatie – observeren – oogmeting met gebruik van de bioptor (samenwerking van de ogen) – uitleg en overleg over het behandeltraject
- Eventuele correctie / oefeningen voor de ogen. Hiervoor krijgt u een doorverwijzing naar een specialist afhankelijk van de gevonden afwijking. Bij jonge kinderen zijn oogoefeningen vaak al voldoende. Bij iets oudere soms direct een bril, soms een combi. Vaak geeft dit al zoveel rust dat het lezen direct een stuk beter gaat.
- Maar met alleen de bril ben je er niet. De bril geeft rust maar verandert niets aan de spelling, daarvoor moeten we terug naar de basis…
Ergens in de schooltijd is er iets mis gegaan, er is iets belangrijks overgeslagen…
Het kan op meerdere fronten fout gaan:
- je kind was er niet aan toe (fysiek, verstandelijk of emotioneel te jong).
- zijn hoofd was er niet bij, geestelijk geëmigreerd! Gewoon omdat hij/zijniet lekker was, opa was ziek, een verhuizing, ruzie, bedenk het maar. Het lastige is dat als je de basis van een uitleg mist, je het vervolg vaak ook niet snapt. Vaak kun je dat nog wel even camoufleren door net als je klasgenootjes te doen, maar als de stof complexer wordt lukt dat niet meer en haak je af.
- je kind bedenkt zijn eigen strategieën, maar ook hierbij lukt dat niet meer als het moeilijker wordt…
Waarom en hoe het werkt?
Omdat we samen zoeken naar het ‘leerlek’, samen op meerdere terreinen aan een oplossing werken en vooral omdat je kind zelf weer vertrouwen krijgt dat het gewoon lukken gaat.
(Hier heb ik diverse leuke en leerzame stukken over geschreven en dat doe ik nog steeds. Als je je abonneert op mijn mailing, krijg je nieuwe artikelen rechtstreeks in je mailbox.)
Maar het belangrijkste is gewoon dát het werkt, dat het ‘lek’ gevonden wordt en hersteld. En eigenlijk relatief snel en betaalbaar. Zeker als je ziet hoeveel het je oplevert. De meeste mensen die hier geweest zijn hadden eigenlijk maar van één ding spijt… dat ze niet eerder waren gekomen!
Ieder mens is anders, dus ik kan geen strikte beloftes doen wat betreft resultaat en tijdsduur. Maar de ervaring leert:
- na de intake: duidelijkheid voor ouders én kind
- na 1x een last van je schouders, iemand die je snapt
- na 2x een blij kind naast je in de auto, iemand die haar/hem snapt
- na 4x een kind dat zelf weer initiatief neemt, durft te vragen
- na 6x een kind dat hardop durft te lezen in de klas, zelfvertrouwen krijgt
- na 8x een kind dat vrolijk meedoet in de groep, eindelijk verder kan groeien en automatiseren
En op termijn?
Een blij en zelfverzekerd kind, een betere keuze voor het vervolgonderwijs, een blije juf en een kind dat geen onverklaarbare kwaaltjes meer heeft, de rust in de klas verstoort of steeds stiller wordt… Kortom: Van leerprobleem naar leerplezier…
Moet ik nog vragen of je dát wilt? Maak een afspraak via de mail of bel, mijn nummer is 06 11401660.